15/1/08

"La cultura i el país es projecten des del mercat"

Al número 85 del peròdic Esquerra Nacional del mes de gener, hi apareixia un article de Daniel Torras sobre dos llibres Catalunya explicada als alemanys (Cossetània Edicions) de Klaus-Jürgen Nagel i History of Catalònia de Xavier Hernàndez. A continuació en podeu llegir un fragment:

"... la principal via de projecció del país ha de ser el mercat, lliure i competitiu que com diu el doctor Nagel, professor de Ciències Polítiques i de l'Administració a la Universitat Pompeu Fabra, és un espai obert al qual sí que hi pots sortir sense tenir un estat propi ...
La projecció cultural és necessària per crear una imatge pròpia i nítida del país en el món ... els mitjans alemanys cobreixen la informació des de Madrid exportant una visió eminentment centralista de l'Estat espanyol cap al continent europeu: Ara és quan hi ha nacionalisme català, però les diferències objectives ja no són tan acusades com fa dos-cents o tres-cents anys ...
El professor alemany recorda que el seu país té prop de 80 milions d'habitants i un estat i que llavors la cultura es promociona "i va" tota sola, si ets petit i entres al mercat t'has de quedar en una posició clara i pròpia ...
El mercat és la via, afirmen els autors. es reivindica, doncs, una línia política clara, que ja s'està iniciant, on la cultura catalana i el patrimoni català es recolzin en un projecte a llarg termini que permeti la seva excel·lència i, per tant, la seva competència en un espai mundial.