27/4/09

"Testimoniatges i memòries (1936-1945)", de Marcial Mayans, aporta el testimoni d'un dels darrers supervivents del Camp de Mauthausen

El llibre Testimoniatges i memòries (1936-1945). Una nit tan llarga, de Marcial Mayans, es presentarà dilluns 27 d’abril, a les 6 de la tarda, a la Facultat de Ciències de la Comunicació de Blanquerna. La presentació anirà a càrrec de David Serrano, curador de l’obra i professor de comunicació de la URL.
L’obra també es presentarà dimarts 28 d’abril, a les 7 del vespre, al Museu d’Història de Catalunya. La presentació anirà a càrrec d’Agustí Alcoberro, director del Museu d’Història de Catalunya, David Serrano, curador del llibre, i Josep Maria Figueres, director de la col·lecció. Hi assistirà l’autor.

«Avui, doncs, estic delitós de saber que l’edició del llibre de les meves memòries està enllestida. Ara sí que estic segur que els meus records passaran a la Història de la Humanitat, per portar el testimoniatge vivent d’un íntegre defensor de la llibertat que ha patit aquell seguit de situacions impensables des del 1936 fins al 1945 i un xic més enllà. La deportació, amb tot el que significa d’horror i d’inhumanitat, m’ha marcat per sempre, per a tota la vida; la meva joventut fou esmicolada des del moment en què vaig conèixer la presó a l’edat de 21 anys i quan poc temps després vaig estar internat al camp de Mauthausen. D’aleshores ençà, l’horror no s’està de rondar les meves nits, amb el son pertorbat per uns fets viscuts, ancorats atroçment als meus records d’aquesta, una llarga nit…».

Marcial Mayans
:
Marcial Mayans va néixer a Barcelona, al barri del Raval, al carrer de l’Aurora, el 14 d’agost de 1920. Els seus pares, Francesc Mayans i Nogués i Júlia Costa i Batlle, eren catalans i barcelonins de soca-rel. Estudià amb els maristes. Treballà a la Llibreria Sobirana, fent-hi l’aprenentatge de venedor. En una acadèmia estudià anglès comercial. Des de jove tingué passió per la lectura. Li agradava el bàsquet i el futbol. S’allistà al sindicat de la CNT i s’adherí a les Joventuts Llibertàries. Voluntari al front abans dels 17 anys… La malaurada odissea objecte d’aquest llibre durarà des del 1937 fi ns al 1947. Estigué obligat a acomiadar-se de la guerrilla per seguir els seus ideals. Fou condemnat a 20 anys de presó pels franquistes. Impedit de tornar a viure al seu país, es casà amb la seva promesa Olga i s’instal·là a França, on tingueren un fill, Llibert Aleix. Exercí testimoni. És militant de la Fédération Nationale des Déportés et Internés Résistants et Patriotes (FNDIRP) i de l’Amical de Mauthausen.

1 comentari:

Natalia ha dit...

Hola, sóc la Natàlia i estic fent un treball sobre les malalties en els camps d'Ausvitch i Mauthausen. Estic recopil·lant informació i testimoniatges, però, degut a les dates en que van estar actius aquells horribles camps fa que els testimonis no siguin entre nosaltres. He vist aquest blog i em preguntava si tenieu més informació de Marcial Mayans,o si, inclús, seria possible una entrevista. Moltes gràcies,
Natàlia.